Skalowanie biznesu

Skalowanie biznesu

Co to jest skalowanie biznesu? Jak skalować biznes? Najprościej mówiąc, jest to zwiększanie możliwości biznesu czy działalności poprzez zwiększanie skali działania i optymalizacji prowadzonego przedsiębiorstwa. Wiele firm próbuje skalować biznes, nie zdając sobie nawet sprawy, że właśnie to robi 🙂 W tym artykule postaram się przytoczyć sposoby i pomysły, jak w zrównoważony, przemyślany i przewidywalny sposób skalować biznes, nie narażając się na negatywne skutki.

Skalowanie biznesu definicja

Skalowalność – definicja według Wikipedii brzmi, że jest to możliwość powiększenia, zwiększenia skali działania, przedsięwzięcia lub systemu.

Są to więc wszelkie zabiegi wspierające rozwój firmy poprzez różne metody działania.

Skalowanie biznesu co to jest?

Skalowanie biznesu to wszelkie zabiegi w firmie, które mają na celu zwiększenie skali działania przedsiębiorstwa. Skalowanie w firmie może być – a nawet powinno być – wykorzystywane we wszelkich branżach, dziedzinach, a także we wszelkich działach w firmie.

Skalowanie biznesu kojarzy się z działalnością dużych firm i ogromnych korporacji, gdzie można szukać wielu sposobów na zwiększenie skali działania. To właśnie w takich przedsiębiorstwach nawet jedna, niewielka zmiana może mieć ogromny wpływ na wyniki produkcyjne czy finansowe przedsiębiorstwa.

Przykład skalowania biznesu

Tylko jedna minimalna zmiana czy ułatwienie procesu, które będzie oszczędzać wyłącznie 5 sekund może się przełożyć na ogromne ilości zaoszczędzonego czasu w skali miesiąca. Jeżeli dany pracownik wykonuje konkretną czynność 120 razy na każdej 8-godzinnej zmianie w pracy, to w ciągu tylko jednego dnia pracy można zaoszczędzić 600 sekund, czyli 10 minut.

W skali miesiąca jeden pracownika może więc zaoszczędzić 21 dni * 10 minut, czyli 210 minut, a więc 3,5h.

Jeżeli firma na to stanowisko zatrudnia 48 pracowników, to miesięcznie daje to oszczędność w granicach 168h, a więc cały jeden, dodatkowy etat!

Okazuje się więc, że proste 5-ciosekundowe ułatwienie procesu może doprowadzić do oszczędności rzędu kilku tysięcy złotych miesięcznie w postaci konieczności zatrudniania dodatkowego pracownika.

Chciałem pokazać, jak działa skalowanie biznesu na powyższym przykładzie, aby mieć świadomość, jak ważny jest to proces w każdej firmie. Mniejsze przedsiębiorstwa jednak także potrzebują skalowania. Nie będzie ono tak efektowne, ani na tak dużą skalę jak powyżej, ale jest równie istotne dla działania i rozwijania firmy. To właśnie wszelkie małe zmiany prowadzą do rozwoju biznesu i możliwości działania na dużo większą, wcześniej nieosiągalną skalę.

Skalowanie firmy, biznesu – sposoby i pomysły?

Jakie są możliwości skalowania biznesu? Zobacz poniższą listę i zweryfikuj czy możesz wprowadzić to w Twojej firmie:

  1. Zdefiniuj strategię skalowania biznesu – powinieneś uwzględnić cele, konkurencję, rynek, a także wartość, którą daje Twoja firma.
  2. Określ w jaki sposób zamierzasz zwiększać dochody, a także zdobywać nowych klientów. Czy będą to dodatkowe towary lub usługi dostępne w sprzedaży, a może dodatkowe kanały dystrybucji?
  3. Zidentyfikuj zasoby, które są konieczne lub pomocne w celu zwiększenia skali biznesu. Zasoby te mogą obejmować np. nowe szkolenia dla pracowników, zwiększenie liczby pracowników, inwestycje w nowe narzędzia, technologię lub oprogramowanie.
  4. Wykorzystaj marketing cyfrowy, aby dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów. Reklama w Internecie, pozycjonowanie stron internetowych, SEO, kampanie reklamowe czy media społecznościowe.
  5. Ekspansja geograficzna jako skalowanie biznesu. Jeżeli Twój biznes działa lokalnie, to można zwiększyć jego zasięg na inne obszary geograficzne.
  6. Poszerzenie portfela produktów lub usług, wejście na nowe rynki. I nie chodzi o obszar geograficzny, ale o nowych potencjalnych klientów. Zastanów się, kto jeszcze może być zainteresowany Twoimi produktami lub usługami lub co Ty możesz dodać do swoich produktów lub usług, aby przyciągnąć nowych klientów.
  7. Franczyza (franchising). Jeżeli Twój biznes działa bardzo dobrze, posiadasz procedury, solidny łańcuch dostaw oraz wszystko jest bardzo dobrze zorganizowane, to możesz pomyśleć o franczyzie. Można powiedzieć, że jest to wykorzystanie w celu rozwoju firmy, budżetu innych przedsiębiorców.
  8. Skalowanie biznesu poprzez współpracę z partnerami. Znajdź partnerów biznesowych, którzy mogą pomóc w zwiększeniu skali działania firmy, np. poprzez partnerstwo strategiczne.
  9. Przewaga konkurencyjna. Skup się w Twoim biznesie na tym, co Ty możesz dać swoim klientom. Niech to będzie unikalna wartość dla nich, co wyróżni Cię na tle konkurencji, np. doskonała obsługa klienta lub szybka dostawa.
  10. Zwiększenie efektywności operacyjnej. Wykonaj działania, dzięki którym będziesz mógł obsłużyć jeszcze większą ilość klientów w tym samym czasie.
  11. Automatyzacja, jako skalowanie biznesu. Zweryfikuj czy można w Twoim biznesie niektóre procesy lub działania zautomatyzować. Można do tego wykorzystać nową technologię, sztuczną inteligencję czy nowoczesne narzędzia.
  12. Monitoruj swoje działania. Sukcesywnie sprawdzaj i weryfikuj czy Twój biznes podąża w dobrym kierunku oraz czy osiągasz zamierzone cele.
  13. Wykorzystaj analizę danych. Jeżeli chcesz skalować biznes, to warto na bieżąco weryfikować dane (preferencje klientów, sezonowość, trendy), które mogą pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.
  14. Skalowanie biznesu poprzez rozwój kanałów dystrybucji. Nowe kanały dystrybucji to nowi klienci. Zastanów się nad sprzedażą online, e-commerce, współprace z partnerami handlowymi czy rozwój sprzedaży detalicznej.
  15. Badania i rozwój. Twórz innowacyjne produkty, usługi i rozwiązania, co powinno mieć pozytywny wpływ na zdobywanie nowych klientów.
  16. Strategia cenowa. Zastanów się czy można zrobić coś, aby lepiej przyciągnąć klientów. Mogą to być np. rabaty dla stałych klientów, pakiety zakupowe, karty podarunkowe, cross-selling, up-selling, down-selling czy też model abonamentowy.
  17. Obsługa klienta na najwyższym poziomie. Skup się na klientach oraz na ich obsłudze – zarówno przedzakupowej, jak i pozakupowej. Skoncentruj się na budowaniu lojalności klientów do Twojej marki oraz na rekomendacjach i poleceniach.
  18. Marketing influencerów, jako skalowanie biznesu. „Influence” oznacza „wpływ”. Może warto więc spróbować wpłynąć na klientów i ich decyzje zakupowe dzięki influencerom? Pomoże to zwiększyć rozpoznawalność marki i dotrzeć do nowych osób w postaci potencjalnych klientów.
  19. Optymalizacja procesów sprzedaży. Istnieje wiele sposobów na zwiększenie optymalizacji procesów sprzedaży, w celu zwiększenia efektywności sprzedaży i konwersji. Można np.: zoptymalizować lejek sprzedażowy, skrócić cykl sprzedaży, poprawić komunikację pomiędzy klientem i firmą czy śledzić wyniki, aby móc zidentyfikować i poprawić niektóre obszary.
  20. Szkolenia pracowników. Warto inwestować w rozwój pracowników i ich umiejętności. Dzięki temu mogą być bardziej szczęśliwi i pewni siebie, co również będzie mieć niebagatelny wpływ na kontakt z klientami oraz wykonywaną pracę.
  21. Skalowanie biznesu poprzez przejęcia. Przejęcia innych firm to nie tylko zmniejszenie ilości konkurencji na rynku, ale także dostęp do bazy klientów zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami.
  22. Model abonamentowy. Być może na Twoim biznesie da się zarabiać w modelu abonamentowym. Niekiedy jest on lepszym rozwiązaniem. Dzięki abonamentowi mamy bowiem większą pewność stałych wpływów pieniędzy do firmy, pomimo zwykle mniejszej kwoty, niż w przypadku sprzedaży jednorazowych.
  23. Lider w branży. Dąż do tego, aby zostać liderem w swojej branży. Dzięki temu Twój biznes będzie rozpoznawalny i zwykle będzie pierwszą firmą, którą ludzie będą kojarzyć w tej konkretnej dziedzinie działalności. Bycie liderem przyciąga klientów oraz daje wiele możliwości.

Powyższe przykłady to tylko część działań, które można określić jako metoda skalowania biznesu. Istnieje ich o wiele więcej, a firmę można skalować w nieskończoność, ponieważ zawsze znajdzie się coś, co można poprawić lub ulepszyć. Jeżeli chcesz, aby Twoja firma była konkurencyjna i odpowiednio się rozwijała to jej skalowanie powinno być dla Ciebie obowiązkowe 🙂

Jeżeli przychodzi Ci do głowy coś, co można dodać w kwestii skalowania biznesu, to zachęcam Cię do podzielenia się tym w komentarzu poniżej! Być może wpisy te staną się inspiracją do rozwoju niektórych biznesów 🙂

Jeżeli tematy prowadzenia firmy oraz szeroko pojętej działalności gospodarczej wlicza się w Twoje zainteresowania to zapraszam do zapoznania się z innymi treściami na blogu Praktyczne Finanse:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *