Co to jest skalowanie biznesu? Jak skalować biznes? Najprościej mówiąc, jest to zwiększanie biznesu czy działalności poprzez zwiększanie skali działania i optymalizacji prowadzonej firmy. Wiele firm próbuje skalować biznes, nie zdając sobie nawet sprawy, że robi coś, o takiej właśnie nazwie 🙂
Spis treści
Skalowanie biznesu definicja
Skalowalność – definicja według Wikipedii brzmi:
Jest to możliwość powiększenia, zwiększenia skali działania, przedsięwzięcia lub systemu.
Skalowanie biznesu co to jest?
Co to jest skalowanie biznesu? Są to wszelkie zabiegi w firmie, które mają na celu zwiększenie skali działania przedsiębiorstwa. Skalowanie w firmie może być – a nawet powinno być – wykorzystywane we wszelkich branżach, dziedzinach, a także we wszelkich działach w firmie.
Skalowanie biznesu kojarzy się z działalnością dużych firm, gdzie można szukać wielu opcji do zwiększania skali działania, ale równie dobrze powinno ono być wykorzystywane także w tych najmniejszych przedsiębiorstwach.
Skalowanie firmy, biznesu – sposoby i pomysły?
Jakie są możliwości skalowania biznesu? Zobacz poniższą listę i zweryfikuj czy możesz wprowadzić to w Twoim biznesie:
- Zdefiniuj strategię skalowania biznesu – powinieneś uwzględnić cele, konkurencję, rynek, a także wartość, którą daje Twoja firma.
- Określ w jaki sposób zamierzasz zwiększać dochody, a także zdobywać nowych klientów. Czy będą to dodatkowe towary lub usługi dostępne w sprzedaży, a może dodatkowe kanały dystrybucji?
- Zidentyfikuj zasoby, które są konieczne lub pomocne w celu zwiększenia skali biznesu. Zasoby te mogą obejmować np. nowe szkolenia dla pracowników, zwiększenie liczby pracowników, inwestycje w nowe narzędzia, technologię lub oprogramowanie.
- Wykorzystaj marketing cyfrowy, aby dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów. Reklama w Internecie, pozycjonowanie stron internetowych, SEO, kampanie reklamowe czy media społecznościowe.
- Ekspansja geograficzna jako skalowanie biznesu. Jeżeli Twój biznes działa lokalnie, to można zwiększyć jego zasięg na inne obszary geograficzne.
- Poszerzenie portfela produktów lub usług, wejście na nowe rynki. I nie chodzi o obszar geograficzny, ale o nowych potencjalnych klientów. Zastanów się, kto jeszcze może być zainteresowany Twoimi produktami lub usługami lub co Ty możesz dodać do swoich produktów lub usług, aby przyciągnąć nowych klientów.
- Franczyza (franchising). Jeżeli Twój biznes działa bardzo dobrze, posiadasz procedury, solidny łańcuch dostaw oraz wszystko jest bardzo dobrze zorganizowane, to możesz pomyśleć o franczyzie. Można powiedzieć, że jest to wykorzystanie w celu rozwoju firmy, budżetu innych przedsiębiorców.
- Skalowanie biznesu poprzez współpracę z partnerami. Znajdź partnerów biznesowych, którzy mogą pomóc w zwiększeniu skali działania firmy, np. poprzez partnerstwo strategiczne.
- Przewaga konkurencyjna. Skup się w Twoim biznesie na tym, co Ty możesz dać swoim klientom. Niech to będzie unikalna wartość dla nich, co wyróżni Cię na tle konkurencji, np. doskonała obsługa klienta lub szybka dostawa.
- Zwiększenie efektywności operacyjnej. Wykonaj działania, dzięki którym będziesz mógł obsłużyć jeszcze większą ilość klientów w tym samym czasie.
- Automatyzacja, jako skalowanie biznesu. Zweryfikuj czy można w Twoim biznesie niektóre procesy lub działania zautomatyzować. Można do tego wykorzystać nową technologię, sztuczną inteligencję czy nowoczesne narzędzia.
- Monitoruj swoje działania. Sukcesywnie sprawdzaj i weryfikuj czy Twój biznes podąża w dobrym kierunku oraz czy osiągasz zamierzone cele.
- Wykorzystaj analizę danych. Jeżeli chcesz skalować biznes, to warto na bieżąco weryfikować dane (preferencje klientów, sezonowość, trendy), które mogą pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.
- Skalowanie biznesu poprzez rozwój kanałów dystrybucji. Nowe kanały dystrybucji to nowi klienci. Zastanów się nad sprzedażą online, e-commerce, współprace z partnerami handlowymi czy rozwój sprzedaży detalicznej.
- Badania i rozwój. Twórz innowacyjne produkty, usługi i rozwiązania, co powinno mieć pozytywny wpływ na zdobywanie nowych klientów.
- Strategia cenowa. Zastanów się czy można zrobić coś, aby lepiej przyciągnąć klientów. Mogą to być np. rabaty dla stałych klientów, pakiety zakupowe, karty podarunkowe, cross-selling, up-selling, down-selling czy też model abonamentowy.
- Obsługa klienta na najwyższym poziomie. Skup się na klientach oraz na ich obsłudze – zarówno przedzakupowej, jak i pozakupowej. Skoncentruj się na budowaniu lojalności klientów do Twojej marki oraz na rekomendacjach i poleceniach.
- Marketing influencerów, jako skalowanie biznesu. „Influence” oznacza „wpływ”. Może warto więc spróbować wpłynąć na klientów i ich decyzje zakupowe dzięki influencerom? Pomoże to zwiększyć rozpoznawalność marki i dotrzeć do nowych osób w postaci potencjalnych klientów.
- Optymalizacja procesów sprzedaży. Istnieje wiele sposobów na zwiększenie optymalizacji procesów sprzedaży, w celu zwiększenia efektywności sprzedaży i konwersji. Można np.: zoptymalizować lejek sprzedażowy, skrócić cykl sprzedaży, poprawić komunikację pomiędzy klientem i firmą czy śledzić wyniki, aby móc zidentyfikować i poprawić niektóre obszary.
- Szkolenia pracowników. Warto inwestować w rozwój pracowników i ich umiejętności. Dzięki temu mogą być bardziej szczęśliwi i pewni siebie, co również będzie mieć niebagatelny wpływ na kontakt z klientami oraz wykonywaną pracę.
- Skalowanie biznesu poprzez przejęcia. Przejęcia innych firm to nie tylko zmniejszenie ilości konkurencji na rynku, ale także dostęp do bazy klientów zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami.
- Model abonamentowy. Być może na Twoim biznesie da się zarabiać w modelu abonamentowym. Niekiedy jest on lepszym rozwiązaniem. Dzięki abonamentowi mamy bowiem większą pewność stałych wpływów pieniędzy do firmy, pomimo zwykle mniejszej kwoty, niż w przypadku sprzedaży jednorazowych.
- Lider w branży. Dąż do tego, aby zostać liderem w swojej branży. Dzięki temu Twój biznes będzie rozpoznawalny i zwykle będzie pierwszą firmą, którą ludzie będą kojarzyć w tej konkretnej dziedzinie działalności. Bycie liderem przyciąga klientów oraz daje wiele możliwości.
Powyższe przykłady to tylko część działań, które można określić jako metoda skalowania biznesu. Istnieje ich o wiele więcej, a firmę można skalować w nieskończoność, ponieważ – moim zdaniem – zawsze znajdzie się coś, co można poprawić. Jeżeli chcesz, aby Twoja firma była konkurencyjna i odpowiednio się rozwijała to jej skalowanie powinno być dla Ciebie obowiązkowe 🙂
Co jeszcze można skalować?
Skoro jesteśmy w temacie skalowania to warto dodać, że oprócz biznesu, skalowanie może dotyczyć również innych zagadnień, jak np.:
- skalowanie obrazu,
- skalowanie zdjęć,
- skalowanie rysunku,
- skalowanie Photoshop, GIMP, GPU, Autocad,
- skalowanie włosów (fryzjerstwo),
- skalowanie pdf,
- skalowanie horyzontalne,
- skalowanie wertykalne,
- skalowanie wielowymiarowe,
- skalowanie rozdzielczości w grach,
- skalowanie aplikacji,
- skalowanie zdjęć online.
Jeżeli przychodzi Ci do głowy coś, co można dodać w temacie skalowania biznesu, to bardzo Cię do tego zachęcam w komentarzu poniżej! Być może wpisy te staną się inspiracją do rozwoju wielu biznesów 🙂