Pozycjonowanie stron internetowych, www – podstawy SEO

Pozycjonowanie stron internetowych www

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Co to jest pozycjonowanie stron www oraz czym jest SEO? Ile to kosztuje? Jakie są podstawowe zagadnienia z zakresu budowania pozycji strony internetowej w Google oraz w innych wyszukiwarkach internetowych? Jak długo trwa proces pozycjonowania stron internetowych? Czy można samemu pozycjonować stronę www? Czy da się to robić za darmo? Na te oraz wiele innych pytań postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule 🙂

Spis treści

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie to wszelkie działania i zabiegi, które mają prowadzić do zwiększenia widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych. Do długotrwałego budowania tej widoczności. Mogą one dotyczyć zarówno działań wykonywanych na stronie www, jak i poza nią. Pozycjonowanie strony czy też SEO strony to czynności wykonywane zazwyczaj przez freelancera lub przez agencje marketingową. Niekiedy wykonują je również sami właściciele stron internetowych, aby zmniejszyć koszty obsługi strony, ale jednocześnie móc cieszyć się lepszą widocznością strony w sieci.

Pozycjonowanie strony internetowej to jednak proces bardzo długi i dla niektórych dość żmudny. Nie istnieje niestety coś takiego, jak szybkie pozycjonowanie 😉 Jeżeli jednak podejmiesz się tej pracy i nie braknie Ci cierpliwości, to na pewno będziesz zadowolony i dumny nawet z tych niewielkich, ale odniesionych własnoręcznie, sukcesów.

Optymalizację i pozycjonowanie stron www warto zacząć od działań na samej stronie. Punkt do sprawdzenia jest ogrom, ale na początek dobrze jest zacząć od zweryfikowania: czy każdy wpis ma tytuł, czy w każdym artykule są nagłówki (przynajmniej H1 i H2), czy strony się nie duplikują treścią, a także czy nie ma stron z błędami 404. To tak na sam dobry początek optymalizacji www 😉

Działania te pozwolą Ci rozpocząć miejmy nadzieję efektywne pozycjonowanie, ponieważ dzięki tym kilku zabiegom, strona będzie zoptymalizowana w odpowiedni sposób, zgodnie ze wskazówkami Google.

Jeżeli jednak interesuje Cię profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych to prawdopodobnie nie obejdzie się bez freelancera, firmy lub agencji SEO. W przypadku zatrudnienia do tych działań profesjonalistów prawdopodobnie będzie można powiedzieć, że jest to skuteczne pozycjonowanie stron www. O ile oczywiście… wybrana do pozycjonowanie osoba/firma będzie skuteczna w swoich działaniach.

Zatem na czym polega pozycjonowanie stron? Oprócz zabiegów na samej stronie, o których wspominam wyżej, są to także działania poza stroną www, czyli działania zewnętrzne. I głównie opiera się to o zdobywanie mocnych linków, kierujących do strony internetowej (tzw. link building).

Pozycjonowanie stron oferta

Jeżeli już wiemy, co to jest pozycjonowanie strony www to zobaczmy jakie mogą być oferty na pozycjonowanie i co może być w nich zawarte.

Firmy mają wiele pomysłów, w jaki sposób rozliczać się z klientami. Ważne dla nas jest jednak, aby była jasność tych działań. Najlepiej, aby wszystko było z góry i jasno ustalone (i spisane w umowie), a także warto, aby klient otrzymywał raport z działań freelancera czy firmy lub agencji zajmującej się pozycjonowanie strony.

Osoby zajmujące się pozycjonowaniem mogą zaoferować przeróżne, a co ważniejsze dla wielu osób – kompleksowe – działania związane z dbaniem o stronę internetową oraz z pozycjonowaniem, SEO strony i budowaniem pozycji. Takie działania to między innymi:

  • optymalizacja strony www,
  • link building, czyli zdobywanie linków do strony,
  • aktualizowanie strony internetowej,
  • tworzenie wpisów, artykułów na bloga,
  • tworzenie innych opisów, jak: opisy kategorii czy opisy produktów w sklepie internetowym (bardziej odpowiada to pracy copywritera, ale agencje tym wszystkim się zajmują),
  • kupowanie linków do strony internetowej, czyli wyszukiwanie miejsc do publikacji artykułów z linkiem do strony www,
  • zwiększanie widoczności strony w wynikach wyszukiwania poprzez budowanie pozycji na konkretne słowa kluczowe (keywords),
  • oraz często jeszcze więcej zadań zleconych przez usługodawcę.

Jeżeli wszystko jest z góry ustalone i spisane w umowie, to nie ma zazwyczaj większych problemów co do realizowanych zadań.

Czasami jednak agencje SEO oferują coś, co jest nazywane pozycjonowanie za efekt. Zdarza się, że firma oferuje taki rodzaj formy rozliczeń, a więc klient płaci tylko wówczas, gdy jego strona osiągnie poszczególne pozycje w Google lub w innych wyszukiwarkach. I tak np. za miejsca na pozycjach 1-3 klient płaci agencji SEO X zł, a za pozycje 4-10 płaci Y zł. Czy jednak jest to dobra forma rozliczeń? Pamiętajmy, że firmy ponoszą koszty związane z wykupywaniem miejsc, gdzie można umieścić link do strony klienta, a także z utrzymaniem własnych tzw. zaplecz stron www, z których także mogą linkować do innych stron. Optymalizacją strony, która powinna być realizowana na bieżąco, a nie jednokrotnie na początku współpracy, również zajmują się specjaliści z doświadczeniem, którzy muszą być odpowiednio wynagradzani za swoją pracę. Jeżeli jednak firma oferuje umowę pozycjonowania za efekt, to oczywiście możemy z oferty skorzystać, ale proszę – przeczytajcie dobrze umowę przed podpisaniem.

Ile trwa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie i optymalizacja stron to tak naprawdę proces ciągły, ponieważ cały czas powinniśmy wykonywać działania zarówno na samej stronie internetowej, jak i poza nią. I mówiąc o działaniach na stronie www, nie mam na myśli wyłącznie pisania nowych wpisów na bloga czy dodawania nowych produktów do sklepu internetowego.

Takie działania to bowiem ciągła aktualizacja stron. Sprawdzanie i weryfikowanie ich, szukanie i analizowanie poprzez jakie hasła ludzie trafiają na stronę i optymalizowanie ich pod frazy kluczowe. Weryfikowanie zjawiska duplikacji treści oraz błędów 404, a to tylko niektóre z tych spraw, które należy wykonywać cały czas, na bieżąco.

Widzimy zatem, że pozycjonowanie strony to ciągła optymalizacja. Natomiast odpowiadając na pytanie z nagłówka, czyli ile czasu trwa pozycjonowanie strony www? Na pozycjonowanie strony należy liczyć minimum kilka miesięcy. Jeżeli ktoś chce osiągnąć szybsze rezultaty, to szczególnie w przypadku nowych stron, może to być niebezpieczne. Nowe strony mogą bowiem całkowicie wypaść z indeksu Google i w ogóle nie pojawiać się w wyszukiwarce, jeżeli proces budowania pozycji strony będzie zbyt szybki i nienaturalny dla wyszukiwarek internetowych.

Natomiast jestem jak najbardziej za tym, aby budować na stronie internetowej dobrą treść, ponieważ content is king 😉 Oczywiście, obecnie na dobre wszedł w tą działalność również chat GPT i Open AI, ale teksty po sztucznej inteligencji należy poprawiać, aby dobrze się to czytało. Tym bardziej, jeżeli mają to być teksty eksperckie.

Pozycjonowanie stron cennik

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Jaki jest cennik pozycjonowania stron www? O to często pytają klienci agencji SEO oraz freelancerów. I tutaj niestety odpowiedzi nie da się udzielić w krótki sposób, jeżeli firma nie ma konkretnej oferty na pozycjonowanie. A taka konkretna oferta może być skonstruowana w bardzo różny sposób, jak np.:

  • 2 wpisy na blogu, zdobycie 5 linków z for internetowych oraz zdobycie 2 linków z artykułów na innych serwisach w cenie 700zł miesięcznie,
  • 4 wpisy na blogu, 10 linków z for oraz linki z 4 publikacji w innych serwisach za 1280zł miesięcznie,
  • pozycjonowanie za efekt: pozycje 1-3 w cenie X zł za każdy dzień fraz kluczowych na tych pozycjach oraz Y zł za każdy dzień fraz kluczowych na pozycjach 4-10,
  • budżet X zł na zdobycie określonych pozycji na konkretne słowa kluczowe,
  • przeznaczenie określonego miesięcznego budżetu np. 1000zł na pozycjonowanie strony….i tyle wiadomo od agencji SEO w tym przypadku, żadnych konkretów. Oczywiście odradzam korzystanie z takich ofert 😉

Jak widać, oferta na pozycjonowanie stron i ceny ofertowe to dwie różne bajki. Szczególnie ostatni z wymienionych wyżej przykładów jest ciekawy i niektórzy mogą się śmiać, ale… wiele osób tak współpracuje z firmami, którym zlecają pozycjonowanie i nie wiedzą oni konkretnie za co płacą. Według mnie jest to niedopuszczalne.

Czasami również ktoś łapie się na reklamę, która brzmi po prostu tanie pozycjonowanie stron internetowych albo pozycjonowanie stron tanio i skutecznie. I naprawdę nie mam osobiście nic do tego typu reklam. Ważne jest jednak, aby klient wiedział za co tak naprawdę płaci lub będzie płacił, jeżeli zgodzi się na współpracę. Nie można bowiem oczekiwać skutecznego pozycjonowania za zbyt niską kwotę, miesięczny abonament. To są dwie bardzo sprzeczne rzeczy. Wystarczy wziąć pod uwagę, że tylko 1 link z solidnej strony internetowej kosztuje zazwyczaj minimum kilkaset złotych.

Tworzenie i pozycjonowanie stron www

Tworzenie i pozycjonowanie stron www w dzisiejszym świecie coraz częściej oferowane jest komplementarnie, jednocześnie. Jest to spowodowane bardzo ważnym czynnikiem. Mianowicie, projektowanie, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych powinno być procesem możliwie spójnym. Nie powinno się tego rozdzielić, jeżeli chcemy, aby widoczność naszej strony www była na solidnym poziomie i trwale się tam utrzymywała. Oczywiście działania off-site również są bardzo ważne, ale jeżeli nie dopilnujemy dobrze działań on-site to nawet dzięki najlepszym działaniom zewnętrznym nasza strona nie wybije się w wyszukiwarce internetowej. I chodzi tutaj zarówno o pozycjonowanie strony firmowej, jak i o pozycjonowanie każdej innej strony, sklepu czy bloga.

Strona internetowa, jeszcze na etapie projektowania (przed rozpoczęciem procesu budowy strony) powinna być możliwie całkowicie zaplanowana. Tzn. jakie podstrony znajdą się w serwisie, ale także jakie będą mieć tytuły, linki, nagłówki, aby poszczególne strony nie duplikowały się treścią. W tej sytuacji, będą one walczyć między sobą o wyższe pozycje w wyszukiwarkach internetowych. Natomiast dobre rozplanowanie budowy strony jeszcze na etapie jej projektu, wykluczy taką możliwość.

Słowa kluczowe, keywords

Przy pozycjonowaniu strony zazwyczaj zależy nam na tym, aby strona ta wyświetlała się na konkretne słowa kluczowe, czyli keywords. Jest to tak zwane pozycjonowanie fraz kluczowych. Nie jestem zwolennikiem wymyślania samemu tych fraz, ponieważ można naprawdę bardzo się pomylić 😉 Wydawać by się mogło, że wszyscy będą wpisywać konkretne słowo kluczowe szukając tego co my. Nic bardziej mylnego! 😉 Ludzie wpisują w Google naprawdę przeróżne rzeczy. Może się okazać, że nasze słowo kluczowe jest wpisywane tylko 50 razy w miesiącu, a słowo dotyczące tego samego pytania tylko zadane w inny sposób, jest wpisywane np. 500 razy miesięcznie. Warto więc korzystać z programów, które wspomogą nas w wyszukiwaniu słów kluczowych i na ich podstawie warto ustalać tematy i tytuły kolejnych wpisów.

Pozycjonowanie organiczne

Pozycjonowanie organiczne – na czym polega? Jest to, można powiedzieć, po prostu pozycjonowanie 😉 Nazywa się organiczne, ponieważ dążymy do zabiegów, które mają przynieść korzyść właśnie w organicznych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Inaczej można powiedzieć, że chodzi o naturalne wyniki wyszukiwania (organiczne), a nie płatne.

Pozycjonowanie lokalne

Co to jest pozycjonowanie lokalne? Lokalne pozycjonowanie stron, jest to inaczej mówiąc pozycjonowanie regionalne, czyli budowanie pozycji strony internetowej na dany region czy miasto. Jeżeli za przykład podalibyśmy agencje SEO, które chcą pozycjonować się lokalne, to będzie to pozycjonowanie na takie frazy kluczowe, jak np. pozycjonowanie stron warszawa, pozycjonowanie stron kraków czy pozycjonowanie stron poznań.

Pozycjonowanie zagraniczne

Dzisiaj bardzo wiele rzeczy dzieje się przez Internet i jest to również pozycjonowanie online. Nasze rodzime, polskie firmy rozszerzają swoją działalność i wchodzą na rynki zagraniczne, a wówczas potrzebują działań, które pomogą rozpowszechnić ten biznes za granicą. I nawiązując do powyższego przykładu agencji SEO, takie firmy pozycjonują się wówczas na hasła kluczowe takie, jak np. „pozycjonowanie niemcy”, „pozycjonowanie uk” czy też „pozycjonowanie anglia”, w zależności oczywiście od kraju 😉

SEO, a pozycjonowanie – różnice

SEO, czyli Search Engine Optimization są to działania na stronie internetowej ukierunkowane na osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Działania on-site to wspominane już np.: title strony, link strony, nagłówki (header) czy linkowanie wewnętrzne strony.

SEO i pozycjonowanie często są błędnie stosowane zamiennie. SEO bowiem dotyczy działań wyłącznie w obrębie strony internetowej, natomiast proces pozycjonowania to całość działań, zarówno na stronie internetowej (on-site), jak i poza nią (off-site).

Pozycjonowanie long tail, czyli na długi ogon

Pozycjonowanie long tail, jest to rodzaj pozycjonowania, gdzie strategią jest zdobywanie pozycji na długie słowa kluczowe, w różnych odmianach i wariacjach. Często łatwiej jest zdobyć wiele fraz dłuższych i mniej popularnych wśród Internautów, niż mniej fraz krótszych, które jednak są dość popularne, a także co ważne, na które także chcą się pozycjonować inne firmy.

Pozycjonowanie short tail, czyli na krótki ogon

Pozycjonowanie na krótki ogon, czyli short tail, jest przeciwieństwem powyższego. W tym przypadku wybór słów kluczowych pada na frazy krótsze, często popularniejsze, ale również i trudniejsze do zdobycia.

Czy można ocenić, że wybór long tail lub short tail zawsze będzie lepszy lub gorszy? Nie, ponieważ wszystko zależy od obranej strategii pozycjonowania oraz od doboru takich słów kluczowych, które będą sprzedawać, czyli z których będzie konwersja. W jednym przypadku będą to krótkie słowa kluczowe, a w innym będą to dłuższe. Warto testować i weryfikować wyniki.

Pozycjonowanie dla firm

Zlecę pozycjonowanie strony firmowej – tak niekiedy firmy szukają freelancera lub agencji do pozycjonowania. Nie wspominając o tym, że szczegółów jest tutaj za mało – w sumie wcale ich nie ma, to tak naprawdę bardzo ważne jest, jak ta strona internetowa jest zbudowana, ile i jakie treści już posiada i jaki ma być cel pozycjonowania. Niestety, nie każda strona nadaje się do pozycjonowania i nawet duża ilość mocnych linków przychodzących niewiele będzie w stanie pomóc.

Nawet, jeśli nie zamierzamy korzystać z usług firmy pozycjonującej, warto zlecić tzw. audyt strony internetowej. To właśnie dzięki audytowi strony można ocenić czy strona zbudowana jest w odpowiedni sposób i warto ją pozycjonować, czy jednak konieczne będą duże zmiany.

Pozycjonowanie sklepów

Czy pozycjonowanie sklepu internetowego różni się bardzo od pozycjonowania strony internetowej? Pozycjonowanie e-commerce może być trudniejsze z tego względu, że sklepy często są o wiele bardziej rozbudowane. Mogą w nich znajdować się produkty podobne, ale różniące się np. tylko kolorem czy rozmiarem. Wówczas może następować duplikacja treści. Na stronie internetowej blogowej możemy tego uniknąć, ponieważ wpisy będą się zazwyczaj bardziej od siebie różnić i to my mamy wpływ na to, jaki one będą mieć tytuł, link czy nagłówki. Sklepy natomiast często tworzone są automatycznie (szczególnie dropshipping), i dlatego w ich przypadku proces budowania pozycji strony może być o wiele bardziej złożony. W związku z tym skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych jest trudniejsze i bardziej czasochłonne, a także wymaga większej wiedzy eksperckiej.

Do tego, w pozycjonowaniu sklepu internetowego, dochodzą jeszcze opisy produktów i opisy kategorii, które również utrudniają całą sytuację. Na potrzebę tego przykładu wymyślmy, że sprzedajesz w sklepie internetowym biżuterię i masz w ofercie ponad 500 różnych modeli kolczyków. Czy wyobrażasz sobie wymyślać unikalny opis 500 razy do każdej podstrony sprzedażowej z kolczykami? 😉

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie stron www i jej koszty uzależnione są od ilości pracy, jaką musi wykonać agencji czy freelancer. To znaczy w idealnym modelu współpracy tak powinno to wyglądać 😉 Warto zwrócić uwagę, że cennik pozycjonowania może wynosić 500zł miesięcznie, a może on kosztować 2500zł miesięcznie. Duże firmy płacą nawet po kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie za pozycjonowanie ich strony lub stron internetowych w tym oczywiście także sklepów.

Cena za pozycjonowanie sklepu internetowego w większości przypadków będzie wyższa, niż koszt pozycjonowania strony firmowej, strony informacyjnej czy ofertowej i wiąże się to między innymi z ilością pracy, jaką należy włożyć zarówno w optymalizację sklepu internetowego, jak również w działania zewnętrzne. Dużą wpływ na cenę pozycjonowania ma również branża, w której sklep funkcjonuje.

Pozycjonowanie marki osobistej

Podobnie, jak pozycjonowanie stron internetowych istnieje również pozycjonowanie marki osobistej. Coraz więcej osób, szczególnie dzieci i młodzieży, chce być influencerami i prowadzić swoje kanały na YouTube, popularne konta na Instagramie czy nagrywać filmy na Tik-Toka. Jeżeli robią to oni pod własnym imieniem i nazwiskiem lub konkretną nazwą, która odróżnia ich od innych twórców, to kontynuują oni swoją drogą właśnie w promowaniu i pozycjonowaniu marki osobistej oraz swoich kanałów w mediach społecznościowych.

Znani sportowcy, muzycy, aktorzy również pracują nad swoją marką osobistą. Muszą uważać na to co mówią, jak się zachowują czy z kim współpracują. Powinni unikać skandali. To wszystko jest bowiem obserwowane przez społeczeństwo oraz przez ich fanów. Jedna wpadka czy niefortunna wypowiedź może zniweczyć wiele lat działań pozytywnego PR-u tych osób.

Pozycjonowanie produktów

Na pozycjonowanie produktu tak naprawdę możemy przyjąć dwie definicje. Pierwsza, dotycząca konkretnie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych i będą to znowu działania, które pomogą wznieść się temu produktowi wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania.

Natomiast druga definicja mówiąca o pozycjonowaniu produktu to wszelkie czynności i zabiegi, które sprawią, że dany produkt będzie w świadomości konsumentów uchodził za lepszy, wyróżniający się w porównaniu do produktu konkurencji. I nie dotyczy to wyłącznie działań internetowych, ale również fizycznych, np. w sklepie stacjonarnym.

Pozycjonowanie produktu – przykłady

Jako przykład pozycjonowania produktu można podać wszelkie produkty przeznaczone dla konkretnej grupy osób. Myślę, że każdy z nas zna takie produkty, jak:

  • light – produkty lekkie, małokaloryczne, dla osób dbających o linię,
  • bio – produkty naturalne, bez chemii i ulepszaczy.

Podobne zagadnienie dotyczy pozycjonowania marki. Co to jest pozycjonowanie marki?

  • Apple – marka ta od początku stawia na jakość produktów. Niejednokrotnie ludzie wolą zapłacić o wiele więcej za sprzęt, którego działania są pewni. Nie wspominając już o samym prestiżu tej marki. A hasło, slogan Apple, który również bardzo wiele osób kojarzy, brzmi „Think different”, czyli „Myśl inaczej”.

Ty również możesz pozycjonować swój produkt lub swoją firmę. Warto dążyć do tego, z czego później Twoja firma – lub pozycjonowana strona internetowa – będzie znana 😉

Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach

Google to tylko jedna z wielu wyszukiwarek. Oczywiście przodująca, ale nadal tylko jedna spośród co najmniej kilku znanych stron do wyszukiwania informacji w Internecie. Jeżeli chcemy być wszędzie widoczni to powinniśmy także wykonywać pozycjonowanie w wyszukiwarkach innych, niż Google.

Często jest to zadanie naprawdę dość proste, ponieważ służą do tego formularze do zgłaszania stron do wyszukiwarek. Dzięki temu wystarczy tak naprawdę tylko wkleić link w odpowiednie miejsce w sieci. Jednak, aby strona była wysoko również w innych wyszukiwarkach, to zadania dążące do pozycjonowania będą się pokrywać z tym, co należy robić dla wyszukiwarki Google, czyli głównie będzie to optymalizacja strony oraz zdobywanie linków przychodzących do witryny.

Pozycjonowanie strony w Google

Pozycjonowanie Google to po prostu pozycjonowanie stron www w tej konkretnej wyszukiwarce internetowej. Czy w Polsce hasła takie, jak pozycjonowanie stron www w Google czy pozycjonowanie Google będą Cię dziwić? Wśród Polaków około 94% osób korzysta właśnie z tej wyszukiwarki, jednak w niektórych krajach na świecie wcale nie jest to już takie oczywiste.

W zależności od kraju, naprawdę liczne grupy osób korzystają z innych wyszukiwarek, jak np.: Bing, Yahoo!, Baidu, Yandex, AOL Serach, Ask czy DuckDuckGo. Oczywiście to Google prowadzi z ogromną przewagą, jednak jak można zauważyć, zostaje także miejsce dla innych 😉

Pytając ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google mamy zazwyczaj na myśli ile w ogóle kosztuje taka usługa. Oprócz organicznych wyników wyszukiwania są jednak możliwe także wyniki płatne. Jest to część Google, zwana AdWords. Dzięki AdWords można wykupić reklamę w Google i będą to jednostki reklamowe, które wyświetlają się w wyszukiwarce internetowej, często u góry, oznaczone jako „Sponsorowane”.

Firmy często zastanawiają się co wybrać – czy organiczne pozycjonowanie w Google i koszt opłacania agencji SEO lub freelancera czy może jednak właśnie reklamy AdWords. Choć i w tym przypadku, osoba która się tym zajmie i zrobi to dobrze jest na wagę złota. Pytanie zatem co jest dla nas istotniejsze, czy długofalowe wyniki dzięki pozycjonowaniu strony czy jednak wyniki natychmiastowe poprzez wykupienie miejsc reklamowych w Google.

Pozycjonowanie wizytówki w Google Maps

Założenie i pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma to, można powiedzieć, obowiązek dla każdej firmy, freelancera czy działalności gospodarczej. Jeżeli prowadzisz biznes i nie masz jeszcze stworzonej wizytówki w Google to koniecznie załóż j ją i to jak najszybciej 😉

Wiele osób wyszukuje firm po regionach lub po mieście. Wówczas Google lubi podawać takie wyniki na mapach. Jeżeli ktoś poszukuje fryzjera, to wpisze w wyszukiwarce „fryzjer + miasto”, czyli np. „fryzjer kraków” czy „fryzjer warszawa” i wówczas ukażą się wyniki właśnie z tych miast, a dodatkowo firma będzie widniała na Mapach Google.

Pozycjonowanie stron www – poradnik, kurs

Czy pozycjonowanie strony samemu jest możliwe? Czy skuteczne pozycjonowanie stron internetowych po przeczytaniu poradnika lub ukończeniu kursu jest realne? Wydaje się, że jest to możliwe. Należy jednak włożyć w to działanie sporo czasu na naukę, a także wiele pracy, ale skuteczne pozycjonowanie po przeczytaniu poradnika dobrej jakości jest, jak najbardziej, możliwe. Nie będą to oczywiście działania zaawansowane, ale na początek powinny wystarczyć, a wyższy poziom zaawansowania przyjdzie z czasem 😉

Nawet tylko ucząc się podstaw, nasz poziom wiedzy szybko wzrośnie. Mając już podstawy można zacząć je wdrażać w życie, cały czas się ucząc kolejnych rzeczy i trudniejszych zagadnień. W przypadku napotkania trudności, wiemy już dokładnie jak formułować pytania do wyszukiwarki internetowej lub na forach dotyczących tej dziedziny. Dzięki temu poznajemy nowe możliwości. Poza tym, istnieje bardzo wiele darmowych materiałów, zarówno na stronach internetowych, jak i na YouTube, gdzie możemy poszerzać naszą wiedzę w naprawdę dużym stopniu.

Często jednak dochodzimy do ściany, gdzie za darmo w Internecie jest już trudno znaleźć odpowiednią wiedzę. Wówczas dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z płatnego kursu pozycjonowania czy szkolenia, gdzie cała wiedza jest chronologicznie uporządkowana i przekazywana przez specjalistę. Czasami warto zainwestować pieniądze dla oszczędności wielu godzin czasu.

Darmowe pozycjonowanie

Czy darmowe pozycjonowanie stron internetowych jest w ogóle możliwe? Otóż tak, darmowe pozycjonowanie stron www jest możliwe, ale wymaga to niemałej dawki wiedzy na tematy SEO i pozycjonowania, a także sporej ilości wolnego, dostępnego czasu. Działania związane z SEO i pozycjonowanie są to tak naprawdę działania, które należy wykonywać na bieżąco, a nie jednokrotnie. Przez to właśnie czas jest tutaj naprawdę ważnym zasobem.

Pozycjonowanie konkretnych platform i aplikacji internetowych

Pozycjonowanie WordPressa

WordPress jest to system zarządzania treścią (CMS), napisany w języku programowania PHP, pierwotnie zaprojektowany do obsługi blogów. Dostępny jest bezpłatnie. Według danych W3Techs (firma analizująca rynek IT) z września 2022 roku, 43% stron na świecie pracowało w oparciu o WordPress. Jeżeli chodzi o systemy zarządzania treścią, to WordPress nie ma sobie równych, ponieważ ma udział w wysokości 64,2% na świecie (Wikipedia).

Pozycjonowanie strony WordPress nie różni się w żaden sposób od pozycjonowania innych stron www. A wręcz może być ono nawet łatwiejsze, ponieważ WordPress sam w sobie ma wbudowanych sporo usprawnień, które automatycznie działając w tle, pomagają nam w optymalizacji strony, co może się przełożyć na pozycje w wynikach wyszukiwania. Co więcej, dla WordPressa istnieje wiele wtyczek, które będą po naszej stronie w walce o wyższe pozycje w wyszukiwarkach internetowych. Popularne wtyczki do optymalizacji SEO do WordPressa to np.:

  • Yoast SEO,
  • Rank Math,
  • All in One SEO pack.

WordPress to często blog lub strona internetowa z działem aktualizacji. Pozycjonowanie bloga także warto wykonywać, ponieważ sama treść, nawet dobrze napisana to jedno, ale SEO strony też jest potrzebne. Szczególnie biorąc pod uwagę liczbę stron internetowych w Polsce i na świecie.

Pozycjonowanie WooCommerce

WooCommerce jest to wtyczka do WordPressa oparta o otwarte oprogramowanie. Światło dzienne ujrzała w 2011 roku. Popularna stała się między innymi dzięki łatwości instalacji. Jeżeli chodzi o pozycjonowanie, to w WooCommerce istnieje wiele wygodnych ustawień, pomocnych w optymalizacji sklepu internetowego.

Pozycjonowanie Magento

Magento, jest to otwarte oprogramowanie sklepu internetowego. Licencja Magento to Open Software License, projekt rozwijany w oparciu o framework Zend Framework. Oprogramowanie to pomaga w zarządzaniu serwisem przez panel administracyjny, który między innymi daje użytkownikom wsparcie dotyczące pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych – SEO.

Pozycjonowanie PrestaShop

PrestaShop daje możliwość edytowania sklepu tak zwanym edytorem WYSIWYG (what you see is what you get), czyli uzyskania takiego samego lub zbliżonego wyniku w publikacji, jak jest widoczny na ekranie w trakcie edytowania. Poza tym, w PrestaShop także znajdziemy wsparcie działań z zakresu optymalizacji sklepu internetowego i działań SEO.

Pozycjonowanie Shoper

Shoper to gotowe oprogramowanie dla sklepu internetowego. Pomaga ono w obsłudze procesu zakupowego począwszy od zamówienia, poprzez jego wysyłkę, aż do rozliczeń księgowych i magazynowych. Poza samym oprogramowaniem, Shoper daje także narzędzia pomocne przy promocji sklepu. Co ważne, do obsługi Shopera nie jest wymagana znajomość języka programowania. Domyśle ustawienia aplikacji są zgodne z zasadami Google dotyczącymi pozycjonowania stron i sklepów internetowych.

Pozycjonowanie IdoSell

IdoSell to kolejny produkt dla branży e-commerce. Jest to oprogramowanie sklepu internetowego z możliwością obsługi magazynu czy obsługi logistyki. Według producenta narzędzie jest dobrze zoptymalizowane dla wyszukiwarek internetowych, w tym Google.

Pozycjonowanie Drupal

Drupal jest to system zarządzania treścią (CMS) napisany w języku PHP. Używa go około 2% wszystkich stron internetowych na świecie oraz ponad 5% stron z systemem CMS. Drupal to blogi, aplikacje, strony korporacji czy strony rządowe oraz portale informacyjne. Wymagane jest posiadanie odpowiedniego poziomu wiedzy dla optymalizacji SEO, ale pozycjonowanie w Drupalu jest jak najbardziej możliwe i dostępne.

Pozycjonowanie filmów na YouTube

Pozycjonowanie to nie tylko zjawisko dotyczące stron internetowych i sklepów czy produktów fizycznych. Istnieje również pozycjonowanie filmów na YouTube. Chodzi dokładnie o wykonywanie takich działań, które będą prowadzić do tego, aby film na YouTube był częściej wyświetlany oraz docelowo częściej oglądany. Jeżeli chcemy to osiągnąć, musimy zastanowić się i przemyśleć takie sprawy, jak trafność naszego filmu, czyli opis filmu czy tytuł. Poza tym, bardzo ważne jest zaangażowanie widzów. Dlatego tak wielu twórców prosi osoby oglądające film, aby zostawiły subskrypcję oraz zareagowały pod filmem. Dzięki temu algorytm YouTube wie, że film jest ciekawy dla użytkowników. Oczywiście może to działać także niestety w drugą stronę.

Pozycjonowanie na Allegro

Pozycjonowanie na Allegro ma się poniekąd podobnie do tego powyższego. Bardzo ważne bowiem są takie dane, jak tytuł czy opis aukcji. Im bardziej trafnie opiszemy naszą stronę na Allegro oraz wstawimy ciekawą grafikę, to istnieje o wiele większa szansa na to, że znajdą się chętne osoby klikające w naszą aukcję, co skróci drogę do zakupu produktu.

Pozycjonowanie Facebook

Optymalizacja to także istotna kwestia, jeżeli chodzi o marketing i pozycjonowanie na Facebooku. Nazwa FanPage’a powinna świadczyć o tym, czego on dotyczy oraz najlepiej, aby znajdowała się w nim nazwa własna firmy, usługi lub wykonawcy. Dzięki temu klient od razu wie, czego dotyczy strona oraz czego może się spodziewać odwiedzając ją. Poza tym, koniecznie należy dodać inne dane kontaktowe do swojej firmy, jak adres strony internetowej. Warto również dodać numer telefonu czy adres oraz godziny otwarcia.

Narzędzia wspomagające pozycjonowanie stron

Google Search Console

Google Search Console to jedno z podstawowych narzędzi od Google, które wspomaga nas w pozycjonowaniu stron internetowych. Znajdziemy tam wiele przydatnych informacji, między innymi: łączną liczbę kliknięć w naszą stronę internetową, łączną liczbę wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania w Google, średni CTR czy też średnią pozycję naszej strony w Google. Jest to podstawowe narzędzie dla osób opiekujących się stronami internetowymi.

Google Analytics

Jest to potężne narzędzie od Google wspomagające twórców witryn internetowych między innymi w zrozumieniu, w jaki sposób poruszają się Internauci po stronie, co klikają czy chociażby jak długi czas spędzają na poszczególnych podstronach serwisu.

Google Pagespeed Insight

Narzędzie, które pomaga zoptymalizować stronę internetową pod kątem szybkości działania i czasu ładowania. Google Pagespeed Insight wskaże, jak długo strona się ładuje oraz co utrudnia proces ładowania w największym stopniu. Warto dodać, że można te dane sprawdzić zarówno dla wersji strony na komputery stacjonarne, jak również na urządzenia mobilne, jak np. telefon komórkowy.

Jest to kolejne narzędzie od Google, które z kolei pomaga w tworzeniu reklam czy wyszukiwaniu słów kluczowych pod reklamę. System działa od 2000 roku, ale nazwa Googla Ads obowiązuje od 2018 roku. Wcześniej narzędzie to nazywało się AdWords.

Można powiedzieć, że jest to druga strona Google Ads, bowiem AdSense jest to program dla właścicieli stron Internetowych, którzy chcą wyświetlać reklamy od Google, wykupione przez osoby w sieci Google Ads. Program ten co prawda nie jest związany z pozycjonowaniem stron czy SEO, ale według mnie należy o nim również wspomnieć, ponieważ jego nazwa może się pojawiać w różnych artykułach branżowych.

Najczęściej zadawane pytania:

Czy hosting, serwer ma wpływ na pozycjonowanie?

Hosting czy serwer nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale pośrednio jednak ma wpływ. Jeżeli bowiem strona internetowa będzie się długo ładować to otrzyma ona gorsze wyniki jakościowe, co może wpłynąć na jej pozycję w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce. Długość ładowania strony zależy od jakości serwera.

Czy lokalizacja, kraj serwera ma wpływ na pozycjonowanie?

Tak, lokalizacja i kraj serwera może mieć wpływ na pozycjonowanie (choć ponownie nie bezpośredni), ponieważ im dalsza odległość serwera od miejsca, z którego odwiedzają stronę użytkownicy, tym dłuższy będzie czas ładowania strony internetowej.

Umowa na pozycjonowanie strony internetowej

Z tego pytania tak naprawdę można zrobić cały osobny artykuł. Przy umowie z agencją czy freelancerem należy zwrócić uwagę na dokładnie każdy punkt oraz przeczytać ją od a do z (w sumie, jak powinno się zrobić z każdą umową 😉 ), ponieważ może się okazać, że umowa do podpisania już nie wygląda tak dobrze oraz nie ma w niej takich zapewnień, jakie były przedstawiane w ofercie mailowej czy tym bardziej telefonicznej. Między innymi warto zwrócić uwagę na fakt czy po zakończeniu współpracy bezproblemowo otrzymamy dostęp do niektórych kont (np. do narzędzi Google) oraz chociażby na zapis czy zdobyte lub wykupione w trakcie współpracy linki prowadzące do naszej strony pozostaną nadal aktywne już po zakończeniu umowy. To, że agencja pozbędzie się tych linków jest częstą praktyką, ale jeżeli mielibyśmy do wyboru dwie oferty różnych agencji SEO i w jednej linki by zostały, natomiast w drugiej zostałyby usunięte to jednak bardzo dużo przemawiałoby za współpracą z tą pierwszą firmą. Proszę, czytajmy dokładnie umowy. Dzięki temu unikniemy bardzo wielu nieporozumień i niedomówień.

Pozycjonowanie stron najlepsza firma

Ludzie często pytają o najlepszą firmę, freelancera lub agencję SEO, jednak nie można powiedzieć, że któraś z nich jest najlepsza. Wiele zależy od warunków na rynku, danej strony internetowej czy choćby od algorytmów Google. Może się bowiem okazać, że firma, która pozycjonowała naszą stroną przez ostatnie kilka miesięcy osiągnęła nie najlepsze wyniki, bo trafiła akurat pechowo na aktualizację algorytmów Google, które nie były łaskawe dla wielu stron www. Jeżeli jednak byłoby to inne kilka miesięcy dbania o stronę, to wynik mógłby być zupełnie inny i zadowalający dla klienta. Inną kwestią jest, że wiele firm działa w tej branży trochę po omacku i nie do końca się w niej odnajdując. Przez to panuje dość nieciekawy PR firm z dziedziny pozycjonowania i SEO.

Pozycjonowanie stron ranking

Jeżeli chodzi o ranking SEO i pozycjonowania to osobiście nie korzystałbym z takich porównań. Wyjątkiem będzie sytuacja, jeśli ranking przeprowadzi naprawdę znana i solidna firma, która ma po swojej stronie zaufanie klientów. Unikałbym natomiast rankingów małych firm SEO, ponieważ widywałem już takie porównania, gdzie przeprowadzała go jedna z firm SEO i dziwnym trafem właśnie ona zwyciężyła w tym rankingu 😉

Pozycjonowanie stron praca

Rynek i ogólnie cała branża SEO rozrasta się. W związku z tym poszukiwani są również nowi pracownicy. Na popularnych portalach ogłoszeniowych z ofertami pracy można znaleźć kolejne ogłoszenia na stanowiska: Młodszy Specjalista SEO (Junior SEO Specialist), Specjalista ds. SEO i treści internetowych czy SEO Consultant. Ofert jest sporo, wiele firma oferuje także możliwość pracy zdalnej z domu. Jeżeli chcesz znaleźć pracę w tej branży to proponuję poszukiwać ją na wyżej wymienione hasła lub odwiedzić strony internetowe typu Rocket Jobs.

Pozycjonowanie stron zarobki

Na jakie zarobki może liczyć osoba pracująca w agencji marketingowej lub w firmie zajmującej się pozycjonowaniem? Zazwyczaj zarobki zaczynają się od około 4000zł brutto, ale oferty dla nowych pracowników mogą wynieść także nawet w okolicach 6000zł brutto. Wiele tutaj zależy od firmy, która będzie zatrudniać, ale także bardzo wiele zależy od umiejętności i doświadczenia pracownika, który ma zostać zatrudniony, ponieważ można znaleźć również oferty w przedziale 7.000 – 12.000zł brutto juz przy 2-letnim doświadczeniu w pracy na stanowisku związanym z SEO.

Pozycjonowanie SEO czy reklama Google Ads, co wybrać?

Wszystko zależy od tego, jaki jest plan działania oraz strategia firmy lub sklepu internetowego. Pozycjonowanie jest to proces długotrwały, minimum wielomiesięczny, zanim zaczną być widoczne ciekawsze efekty tej pracy. Jednak dzięki pozycjonowaniu widoczność strony będzie długoterminowa i trwalsza, niż w przypadku Google Ads. Gdy już stron zajmie wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych, powinna się tam utrzymywać przez długi czas.

Jeżeli natomiast chodzi o reklamę Google Ads, to zdobycie klienta jest – można powiedzieć – natychmiastowe. Otóż płacąc za reklamę w Google, nasza strona czy sklep, wyświetla się na wybrane przez nas hasła, słowa kluczowe wysoko w wyszukiwarce. Internauta klikając w reklamę przechodzi bezpośrednio na wskazaną przez nas podstronę serwisu, a my za te kliknięcia płacimy do Google. Warto jednak zwrócić uwagę, że ustawienie dobrze konwertującej reklamy Google Ads to także nie lada wyzwanie i potrzeba naprawdę sporej wiedzy i doświadczenia, aby robić to z wysoką skutecznością i wysokim poziomem CTR.

Pozycjonowanie obrazka, zdjęcia: alt, tytuł, podpis, opis

Ustawienie przy zdjęciu czy obrazku opisu alternatywnego, czyli alt, oraz tytułu, podpisu i opisu ma wpływ na pozycjonowanie. Pamiętajmy jednak, aby opisywać obrazek takim, jaki w rzeczywistości on jest oraz co przedstawia. Nie powinniśmy na siłę umiejscawiać w nim słów kluczowych do naszego tekstu tylko dlatego, aby strona lepiej się pozycjonowała na te konkretne hasła. Bądźmy fair wobec użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową oraz bądźmy fair wobec Google.

Metatagi, a pozycjonowanie

Opis strony www jest ważny, jeżeli chodzi o budowanie pozycji, ale także jeśli chodzi o CTR, czyli ilość kliknięć w linki naszych stron. Dokładny opis, informujący, co można znaleźć na stronie internetowej, a także na jakie pytania można znaleźć odpowiedzi pomoże nam nie tylko w pozycjonowaniu strony, ale także w ilości kliknięć w link, czyli wejść na stronę.

Wpływ keywords na pozycjonowanie stron

Obecnie już słowa kluczowe, czyli keywords, nie mają żadnego wpływu na pozycjonowanie stron internetowych i nie są brane pod uwagę przez wyszukiwarkę Google.

W odległych czasach wystarczyło wypełnić stronę różnymi odmianami słów kluczowych, aby wspiąć się na wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych na te konkretne hasła. Twórcy stron www zaczęli niestety to wykorzystywać i dlatego keywords nie mają już żadnego wpływu na budowanie pozycji w wyszukiwarkach.

Czy nazwa, treść linku w adresie ma wpływ na pozycjonowanie?

Treść linku w adresie strony internetowej ma wpływ na pozycjonowanie strony. Kolejne słowa powinny być pisane osobno – rozdzielone najlepiej myślnikami. Powinno być ich stosunkowo niewiele, ale na tyle, aby były niejako tytułem konkretnej podstrony oraz najlepiej, aby były naszymi słowami kluczowymi, na które chcemy pozycjonować daną podstronę serwisu.

Title, tytuł strony, a wpływ na pozycjonowanie

Title, czyli tytuł strony, ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie danej podstrony w serwisie. Title często jest tożsamy do linku. W serwisach z CRM, jak WordPress, zazwyczaj ustawione jest, aby link podstrony został zbudowany właśnie z tytułu tejże podstrony. Jest to optymalne rozwiązanie dla SEO (o ile zawiera on słowa kluczowe).

Nagłówki H1, H2, H3 i ich wpływ na pozycjonowanie stron

Nagłówki H1, H2, H3, H4, H5 i H6 mają wpływ na pozycjonowanie strony. Szczególnie pierwsze dwa, czyli H1 i H2. Co więcej, nagłówek H1 powinien tylko jeden raz znaleźć się na każdej stronie serwisu, natomiast nagłówek H2 i każde kolejne mogą znajdować się na stronach większą ilość razy. Warto, aby nagłówki zawierały słowa kluczowe, na których nam zależy pod względem pozycjonowanej strony internetowej.

Pozycjonowanie, a jakość artykułu

Jakość artykułu jest bardzo ważna dla odpowiedniego pozycjonowania strony i zdobywania wysokich pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Jest on ważny nie tylko ze względu na treści, które zindeksują roboty wyszukiwarek internetowych, ale także ze względu na użytkowników, którzy będą odwiedzać stronę internetową i czytać ten artykuł.

Czy czas wizyt na stronie ma wpływ na pozycjonowanie?

Tak, czas wizyty na stronie ma wpływ na pozycjonowanie danej strony www. I właśnie dlatego wspomniana wyżej jakość artykułu jest tak ważna. Jeżeli bowiem użytkownicy będą więcej czasu spędzać na naszej stronie internetowej, to wówczas Google i inne wyszukiwarki będą wiedzieć, że treści na stronie są istotne i ciekawe, ponieważ ludzie chcą je czytać.

Co to jest wskaźnik CTR?

CTR, czyli Click Through Rate, jest to wskaźnik ilości kliknięć w daną stronę internetową lub reklamę. Im wyższy CTR, tym większa liczba Internautów klika w daną podstronę w wyszukiwarce internetowej lub w daną reklamę. Każda firma czy agencja SEO dąży do tego i optymalizuje stronę w taki sposób, aby wskaźnik CTR był jak najwyższy.

Jak obliczyć wskaźnik CTR?

Jeżeli chcemy policzyć wskaźnik CTR to musimy podzielić liczbę kliknięć reklamy przez liczbę jej wyświetleń. Jeżeli np. mamy 6 kliknięć i 100 wyświetleń reklamy, to wykonujemy działanie 6:100, co daje nam wynik 0,06, czyli 6/100. Oznacza to, że nasz CTR wyniósł 6%.

Mam nadzieję, że udało Ci się przynajmniej jedną, ważną dla Ciebie informację wyciągnąć z niniejszego artykułu. Jeżeli tak, to znaczy, że praca ta nie poszła na marne 😉 Jeżeli chcesz podzielić się swoją wiedzą dotyczącą budowania widoczności stron internetowych w sieci, a może masz jakieś pytania lub wątpliwości, to zapraszam serdecznie do podzielenia się tym w komentarzu poniżej. A na sam koniec tego długiego artykułu chciałem Ci podziękować, za to że dotarłaś/eś aż tutaj i życzyć Ci dużo sukcesów w pozycjonowaniu stron internetowych oraz samych wysokich pozycji w wyszukiwarkach! 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *