Jakie istnieją sposoby na to, aby za darmo reklamować siebie lub firmę w Internecie? Czy korzystasz z takich rodzajów marketingu? W 2022 roku wydatki na reklamę w Internecie wyniosły około 6,8 miliarda złotych. Najszybciej zwiększają się wydatki na reklamę video, która staje się coraz popularniejsza. Skoro mówimy o tak ogromnych pieniądzach, czy znajdzie się jeszcze w ogóle miejsce na coś takiego, jak darmowa reklama w Internecie? Tak, znajdzie się. Będzie jednak to na pewno okupione swoim czasem, który również kosztuje oraz koniecznością posiadania wiedzy (lub posiadaniem czasu na jej zdobycie). Można więc za darmo reklamować się w Internecie, ale wymaga to sporych nakładów czasu.
Spis treści
Jak reklamować się w Internecie za darmo?
Sposobów na darmową promocję jest naprawdę sporo i większość z nas może to robić bez konieczności posiadania żadnych, szczególnych umiejętności. Wszystkiego bowiem można się nauczyć oraz znaleźć wiele informacji w Internecie. Co więcej, z wielu z tych sposobów być może już korzystasz. Zobacz, jakie są to pomysły.
Wizytówka Google Moja Firma. Jest bezpłatna. Możesz nią zarządzać po zalogowaniu na konto Google. Ta forma reklamy jest podana jako pierwsza, ponieważ może ona przynieść duży efekt przy stosunkowo niskim nakładzie pracy. Uwaga – nie daj się oszukać firmom, które oferują różne, dziwne usługi związane właśnie z Wizytówką Google.
Marketing szeptany lub buzz marketing. Są to wszelkie formy „wspominania” o oferowanych przez naszą firmę produktach czy też usługach. Marketing szeptany należy jednak robić z głową, aby nie zostać odebranym negatywnie przez konsumentów oraz potencjalnych klientów. Warto dodać, że według różnych badań, zwykle około 3/4 osób ufa opiniom w Internecie.
Fora internetowe. Jeżeli chodzi o forum internetowe, to zaraz po rejestracji warto sprawdzić dwie rzeczy. Pierwsza z nich, to czy istnieje możliwość ustawienia w profilu użytkownika forum linku do naszej strony internetowej lub do social media. Druga rzecz, to sprawdzenie czy forum daje możliwość ustawienia tzw. podpisu lub stopki. Jest to pole, gdzie możemy wpisać coś, co będzie się wyświetlało pod każdym dodanym postem. Czasami w taki podpis można wstawić link, ale nawet jeśli nie, to warto napisać czym nasza firma się zajmuje i co ma do zaoferowania.
Portale ogłoszeniowe. Kolejna ciekawa forma darmowej reklamy w Internecie. Mówiąc o portalach ogłoszeniowych większość z nas ma prawdopodobnie przed oczyma OLX, gratkę, sprzedajemy, lento czy Facebookowy Marketplace. Jednak w Internecie można znaleźć setki różnych portali ogłoszeniowych i to nie tylko ogólnopolskich. Wiele z nich jest podzielone ze względu na branżę oraz ze względu na lokalizację. Właśnie z tego względu, w takich miejscach może być łatwiej znaleźć nowych klientów.
Komentarze na blogach. Jest to ciekawy sposób na rozpowszechnienie swojej marki czy firmy w Internecie, jednak również trzeba do tego podejść profesjonalnie. Jeżeli zasypiemy inne blogi wyłącznie informacjami o naszej firmie to szybciej zostaniemy znienawidzeni, niż doprowadzimy do sytuacji, gdy ktoś coś będzie chciał od nas kupić. Trzeba wypowiadać się merytorycznie i ekspercko – wówczas możemy zainteresować potencjalnych klientów.
Katalogi firm. Miejsce, gdzie można dodać informacje o naszej firmie takie, jak: nazwa firmy, adres, branża, opis oraz link do strony internetowej. Jeżeli chodzi o kontakt, to niekiedy zostawiamy w katalogu nasz adres e-mail widoczny dla użytkowników, ale zazwyczaj kontakt następuję poprzez formularz kontaktowy.
Katalogi stron internetowych. Coś podobnego na wzór katalogu firm, ale dotyczy stron internetowych. W wielu katalogach stron, można jednak również dodawać wpisy dotyczące firm.
Wpis partnerski lub artykuł gościnny na portalu lub blogu. Działa to tak, że przekazujemy za darmo artykuł do publikacji na innej stronie, blogu czy portalu. Najlepiej byłoby, abyśmy umieścili taki wpis na branżowym portalu czy blogu, związanym z działalnością naszej firmy. Jest to coś podobnego, jak wpis sponsorowany tyle, że nie musimy za niego płacić.
Strony internetowe z opiniami. Również tutaj możemy spróbować swoich sił, jeżeli chodzi o darmową reklamę w Internecie. Jak już wspomniałem na początku tego wpisu, około 3/4 osób ufa opiniom w Internecie. Opinie jednak powinny być prawdziwe. Zdarzały się już sytuacje, że firma otrzymywała karę, ponieważ oferowała sprzedaż opinii w Google.
Inne serwisy z możliwością komentowania. Każdy z nas zdaje sobie sprawę, jak głębokim źródłem wiedzy i informacji jest Internet. Wiele z serwisów daje możliwość komentowania i wspominania o naszej działalności.
Strona www w darmowych serwisach do tworzenia stron internetowych. Istnieje wiele portali, gdzie w ciągu kilku chwil możemy założyć zupełnie za darmo własną stronę internetową i to bez wiedzy na temat programowania czy tworzenia stron www. Nie wymaga się od nas, ani konieczności posiadania serwera, ani konieczności rejestracji domeny internetowej. Minusem jest jednak fakt, że nasza strona będzie w subdomenie tego portalu, jak np. www.twojastrona.wordpress.pl czy www.twojastrona.wix.pl.
Sklep internetowy w darmowych serwisach do tworzenia sklepów. Podobne rozwiązania istnieją również dla sklepów internetowych. Można stworzyć własny sklep internetowy w subdomenie portalu, oferującego takie właśnie usługi.
Darmowa reklama w Internecie – Social Media
Facebook. Poza osobistym profilem, warto również na Facebooku założyć profil firmowy, profil twórcy lub FanPage. Ludzie obserwują firmy w Social Mediach, a te profile, które potrafią nawiązać więź ze swoją społecznością nie muszą martwić się o reakcje i komentarze swoich obserwatorów, co w dalszej kolejności ma wpływ na zasięgi. Jeżeli chodzi o Facebooka to również warto reklamować się, także za darmo, w grupach, które często są stworzone pod konkretną branżę lub lokalizację. Wystarczy skorzystać z wyszukiwarki i znaleźć grupy na słowa kluczowe, które są dla nas ważne.

Instagram. Kolejne potężne medium społecznościowe. Tutaj również można stworzyć profil marki, a także własny sklep na Instagramie.
Tik-Tok. Portal powstał na jesień 2016 roku i rozwija się w zawrotnym tempie. Ludzie uwielbiają krótkie filmiki i video.
LinkedIn. Jest to kolejny międzynarodowy portal społecznościowy, w którym można znaleźć kontakty biznesowe i zawodowe.
GoldenLine. Polski serwis społecznościowy, związany z rekrutacją i życiem zawodowym.
Twitter. Jest to społeczny serwis mikroblogowy. Tweet to krótka (maksymalnie 280 znaków) wiadomość tekstowa, którą po opublikowaniu zobaczą osoby obserwujące dany profil.
Reddit. Serwis umożliwiający ocenianie linków, dodawanych przez użytkowników. Dzięki temu linki rankują lepiej lub gorzej.
Darmowa reklama w Internecie – kreatywne sposoby
YouTube, Dailymotion i inne platformy video. Stworzenie video może zajmować wiele czasu, ale pomimo tego, że kanał na YouTube może założyć praktycznie każdy, to daje on jednak firmie swego rodzaju prestiż. Jeżeli oczywiście jest to kanał profesjonalnie prowadzony.

Pinterest i inne portale z grafiką i zdjęciami. Potrafisz stworzyć ciekawe grafiki, obrazki, a może robisz ładne zdjęcia? Jeżeli tak, to możesz spróbować reklamować się za darmo na portalach typu Pinterest. Oprócz tego, bardzo lubiane przez użytkowników są także infografiki.
Produkty komplementarne. Spróbuj znaleźć w Internecie grupę odbiorców, która korzysta już z produktu komplementarnego do Twojego. Produkt komplementarny jest to produkt uzupełniający. Może to być np. samochód i benzyna, mleko i płatki czy młotek i gwoździe.
Coś modnego lub coś, co jest na czasie. Być może uda Ci się połączyć Twoją firmę, produkty lub usługi z czymś, co aktualnie jest popularne. A może wykorzystasz tą modę czy popularność w jakikolwiek inny, kreatywny sposób. Np. jeżeli odbywają się Mistrzostwa Świata lub Mistrzostwa Europy, to zaoferuj rabat 10% tylko dlatego, że klient przyjdzie w koszulce reprezentacji Polski.
Darmowa reklama w Internecie – współpraca
Wymiana barterowa reklamy. Nieważne czy prowadzisz bloga, kanał na YouTube czy nagrywasz filmy na Tik-Toku to w zawsze możesz spróbować rozpocząć z kimś innym współpracę reklamową. Możecie wymienić się poleceniami swoich firm, wśród swoich obserwatorów.
Darmowa reklama w Internecie – niezależność od innych
Na końcu postaram się opisać najbardziej istotne rzeczy. Są one ważne głównie z jednego powodu – otóż są Twoją własnością i są niezależne od czynników zewnętrznych. Nie musisz się obawiać np. o zablokowanie Twojego konta, jak to ma miejsce w Social Mediach. Na pewno na miano darmowej reklamy internetowej zasługują:
Strona internetowa. Stworzenie strony kojarzy się z czymś drogim. Otóż nie zawsze. Na początkowym etapie naszego biznesu możemy skorzystać ze wspomnianych wyżej platform do tworzenia stron www, jak WordPress czy Wix. Myślę, że wielu osobom uda się stworzyć prostą, schludną stronę internetową. A gdy już ta strona istnieje, to cały czas miej z tyłu głowy, że jest ona Twoją wizytówką w całym wirtualnym świecie. Jeżeli planujesz posiadać na niej dział „Aktualności” lub „Nowości” to koniecznie, chociaż od czasu do czasu, dodaj tam nowy wpis. Chyba nie ma nic gorszego, niż to, gdy klient widzi na stronie internetowej promocję, która skończyła się 4 lata temu 😉
Optymalizacja strony pod kątem SEO. Wiele osób zleca te prace, ponieważ jest to naprawdę szeroki zakres działań. Jednak podstawy optymalizacji można zrobić samemu, korzystając z darmowych materiałów znalezionych w Internecie. Analiza strony poprzez darmowe narzędzia od Google (m.in. Google Search Control, Google Analytics) czy słowa kluczowe, to pojęcia od których powinniśmy rozpocząć naszą przygodę z SEO. Warto mieć chociaż podstawową wiedzę, choćby z tego powodu, aby móc porozmawiać o ofercie z agencją SEO czy freelancerem.

Pozycjonowanie. Z podstawami pozycjonowania również nikt nie powinien mieć dużych problemów. Ważne jest bowiem zdobywanie linków prowadzących do naszej strony internetowej, czyli tzw. link building. Musimy się skupić jednak na linkach z wartościowych stron internetowych.
Strony zapleczowe. Jest to część pozycjonowania, ale uznałem, że warto o tym wspomnieć. Gdy już stworzysz swoją właściwą stronę internetową, to będziesz potrzebował linków, które będą do niej prowadziły. Takie linki mogą prowadzić właśnie ze stron zapleczowych. Na początek można je wykonać na darmowych portalach internetowych do tworzenia stron www, a następnie zacząć linkowanie do swojej strony właściwej.
Prowadzenie bloga. Jeżeli chcesz dać się poznać jako ekspert w swojej branży, to blog jest naprawdę odpowiednim do tego narzędziem. Jeżeli za darmo będziesz dzielić się swoją wiedzą, to ludzie chętniej skorzystają z Twoich usług oraz zrobią u Ciebie zakupy. Tym bardziej, że będą Cię widzieć jako eksperta w danej branży. Bloga warto pisać ciekawie, w taki sposób żeby inne osoby chciały do niego linkować i udostępniać go w social mediach.
Newsletter. Wielu twórców internetowych, jako jeden z największych początkowych błędów podaje, że zbyt późno wprowadzili możliwość zapisywania się na newsletter dla osób odwiedzających. Dzięki newsletterowi istnieje możliwość budowania bazy osób, których w przyszłości można informować o nowych artykułach, ważnych wydarzeniach w branży czy też…sprzedawać Twoje usługi lub produkty.
Lead Magnet. Jest to nazwa procesu, w którym oferujemy produkt lub usługę za darmo, w zamian za dane kontaktowe. Newsletter, na którym za zapis jest oferowany darmowy produkt (np. e-book), jest więc lead magnetem.
E-book, czyli elektroniczna książka. E-book ma swoje plusy: jest lekki w porównaniu do książki, ponieważ można go przechowywać w telefonie, tablecie lub czytniku e-booków. Poza tym, czasami jest tańszy, niż wydanie papierowe tej samej książki, a co więcej nie trzeba czekać na dostawę, gdyż zazwyczaj jest wysyłany automatycznie po opłaceniu zamówienia na adres e-mail kupującego. E-book jest często stosowany jako lead magnet do zapisu na newslettery.
Podcast. Być może wolisz mówić, niż pisać. Jeżeli tak, to próba dotarcia do nowych osób za pomocą podcastu na pewno Ci się spodoba. Podcasty są to bowiem materiały audio, w których twórcy nagrywają siebie lub siebie oraz zaproszonych do rozmowy gości, a słuchacze w dowolnej chwili mogą odsłuchać nagrania kolejnych odcinków.
Webinar. Jest to spotkanie on-line prowadzącego wraz z osobami, które na taki webinar się zapisały lub posiadają do niego link. Istnieje wiele platform, na których można prowadzić webinary. Często jest dostępny również chat dla uczestników wydarzenia.
Lejek sprzedażowy. Nie jest to może konkretna forma darmowej reklamy w Internecie, ale często słowa te przewijają się w tworzeniu całościowego procesu marketingowego. Lejek sprzedażowy jest to kolejność działań, które mają prowadzić klienta do końcowego zakupu.
Poradniki. Darmowa reklama w Internecie to również wszelkiego rodzaju poradniki, pomoce czy przekazywana wiedza, która potwierdza fakt znajomości danego zagadnienia przez twórcę. I nie mam na myśli wyłącznie poradników w formie książek czy e-booków. Można bowiem dzielić się swoją wiedzą, niekiedy pisząc tylko jedno, ale wartościowe zdanie, na forum czy w social mediach. Być może w taki sposób uda Ci się znaleźć klienta.
Darmowa reklama w Internecie, a poświęcenie czasu
Jeżeli uważasz, że chociaż część pomysłów będziesz w stanie realizować samemu to świetnie! Jeżeli wszystko, co zaplanujesz, dasz rade zrobić w pojedynkę to znakomicie! Naprawdę podziwiam 😉 Jednak możesz samemu robić część rzeczy, a pozostałe zlecić firmie, agencji marketingowej czy freelancerowi. Byłby to częściowy outsourcing usług marketingowych. Dzięki temu da się zaoszczędzić na kosztach reklamy, a marketing w firmie będzie zrobiony.
Warto przeliczyć swój czas, wartość swojej godziny pracy, a także poznać ceny agencji oraz freelancerów i zastanowić się nad optymalnym rozwiązaniem dotyczącym reklamowania biznesu.
Jeżeli Ty także masz ciekawe pomysły na darmową reklamę w Internecie, którymi możesz się podzielić, to bardzo Cię do tego zachęcam. Przypuszczam, że każda osoba czytająca ten artykuł również chętnie je pozna. Z góry dziękuję za każdą radę i pomysł! 🙂
A jeżeli chcesz zobaczyć inne artykuły na blogu Praktyczne Finanse to serdecznie zapraszam:
- Kody PKD – co to jest, czyli czym jest Polska Klasyfikacja Działalności oraz występujące w niej kody określające rodzaj działalności gospodarczej,
- Skalowanie biznesu, a więc pomysły i sposoby na zwiększenie skali działania przedsiębiorstwa oraz jego rozwój,
- Pomysł na biznes w domu – jest to zbiór pomysłów, możliwości i sposobów na zarabianie we własnym domu lub mieszkaniu,
- Pomysł na biznes na wsi, a więc wpis analogiczny do powyższego z tą oczywiście różnicą, że dotyczy pomysłów na firmę na wsi,
- Lub po prostu można zobaczyć całą kategorię biznes, firma, działalność gospodarcza, gdzie znajdują się wszystkie wpisy na blogu Praktyczne Finanse dotyczące zagadnienia prowadzenia własnego przedsiębiorstwa 🙂