CPC – co to jest i jak go obliczyć?

CPC co to jest?

Co to jest CPC? Jak zoptymalizować CPC? Jaki jest dobry, opłacalny CPC? Czy reklama w modelu rozliczeń CPC jest optymalna dla firmy? Jaka stawka CPC jest właściwa? Na te oraz wiele innych pytań dotyczących tego zagadnienia postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule. Jeżeli praca przy reklamie lub pozycjonowanie stron internetowych to zajęcia, którym poświęcasz czas, to wpis ten powinien Cię zainteresować 😉

Co to jest CPC?

Wskaźnik CPC oznacza dokładnie Cost Per Click, czyli koszt za kliknięcie. Najprościej rzecz ujmując jest to kwota jaką reklamodawca zapłaci za jedno kliknięcie linku lub reklamy lub też kwota jaką uzyska wydawca reklam za jedno takie kliknięcie.

Średnie CPC

Średnie CPC jest to średni koszt jednego kliknięcia np. w danym okresie czasu. Średnie CPC kampanii marketingowej będzie zatem średnim kosztem jednego kliknięcia w całym okresie trwania tej kampanii. Natomiast średnie CPC w konkretnym miesiącu, będzie średnim kosztem jednego kliknięcia w tym właśnie miesiącu.

Możemy również obliczać średnie CPC ze względu na platformę, na której się reklamujemy. Można zatem mówić o średnim CPC w Google, czyli Ads CPC, AdSense CPC lub AdWords CPC czy też o średnim koszcie jednego kliknięcia na innych platformach reklamowych, jak chociażby CPC Facebook, CPC Allegro lub Amazon CPC.

CPC strony

Jeżeli z kolei potrzebujemy obliczyć CPC strony internetowej, a nie kampanii reklamowej, to działania są analogiczne. Jeżeli podzielimy koszt reklam strony www przez ilość kliknięć to uzyskamy rzeczywisty koszt CPC konkretnej strony internetowej.

Jak obliczyć CPC?

W celu obliczenia CPC naszej kampanii reklamowej wystarczy podzielić całkowitą kwotę wydaną na reklamy przez ilość kliknięć w danej kampanii.

Jeżeli więc wydaliśmy 10 000zł na kampanię oraz uzyskaliśmy z niej 4 782 kliknięcia to wykonujemy działanie:

10 000zł : 4 782 = 2,09zł

Oznacza to, że koszt CPC, czyli koszt jednego kliknięcia wyniósł 2,09zł.

CPC wzór

Wzór obliczania wskaźnika Cost Per Click wygląda następująco:
CPC koszt = Koszt kampanii reklamowej / Liczba kliknięć

CPC Google Ads i model aukcyjny reklam

Według Google, rzeczywisty CPC, czyli rzeczywisty koszt kliknięcia, jest to ostateczna kwota jaką reklamodawca zapłaci za reklamę. Jeżeli chodzi o Google CPC, jest to często kwota niższa, niż maksymalne CPC ustalone przez reklamodawcę.

Dzieje się tak dlatego, że Google działa w tak zwanym modelu aukcyjnym. Oznacza to, że reklamy konkurują między sobą ceną. Dla wydawców reklam, czyli właścicieli stron internetowych, którzy wyświetlają reklamę, lepszym rozwiązaniem jest z kolei wyższe CPC, ponieważ więcej oni zarobią dzięki takim kliknięciom. I to właśnie na ich stronach, aukcyjny model CPC reklam, będzie walczyć o dostępne miejsce do wyświetlania kreacji reklamowych.

Słowa kluczowe

W wielu modelach rozliczeń, bardzo ważne jest określenie słów kluczowych, na które dana reklama będzie się wyświetlać. Słowa kluczowe powinny być mocno powiązane z produktami lub usługami, które są oferowane.

Warto również zwrócić uwagę na często popełniany błąd. Kliknięcie w reklamę konkretnego słowa kluczowego powinno prowadzić do tego konkretnego produktu, widocznego na banerze. Za przykład możemy wziąć sklep z zabawkami. Jeżeli właściciel sklepu reklamuje się na słowo kluczowe „puzzle”, to po kliknięciu w ten link warto, aby użytkownika przeniosło bezpośrednio do kategorii z puzzlami, a nie np. do strony głównej sklepu internetowego.

Można słowa kluczowe jeszcze bardziej dopasować, jeżeli chcielibyśmy optymalizować reklamę w jeszcze większym stopniu. Powyższy przykład mógłby zatem zostać zmieniony i doprecyzowany w niżej przedstawiony sposób.
Jeżeli konkretna reklama sklepu z zabawkami wyświetliła się na wpisane przez użytkownika hasło „puzzle góry”, to link tej reklamy powinien prowadzić wyłącznie do oferty puzzli przedstawiających góry lub nawet do konkretnego produktu przedstawiającego puzzle z motywem gór oraz widocznym przyciskiem CTA (Call To Action) zachęcającym do dodania do koszyka lub do zakupu.

Najdroższe CPC

Najdroższe branże reklamowe zbyt często się nie zmieniają. Od lat panuje podobny trend i najwięcej trzeba płacić za kliknięcia w takich branżach, jak:

  • forex, giełda,
  • pożyczki, kredyty, chwilówki,
  • nieruchomości,
  • ubezpieczenia,
  • adwokat, prawnik,
  • pozycjonowanie stron internetowych.

Inne modele rozliczeń reklam

CPV

CPV, czyli Cost Per View. Oznacza płatność za obejrzenie pojedynczej reklamy, np. reklamy video na YouTube.

CPA

CPA oznacza Cost Per Action. Jest to model rozliczeń, gdzie płaci się wydawcy reklamy za wykonanie przez użytkownika pewnej akcji. Często CPA dotyczy np. zapisu na newsletter reklamodawcy.

CPS

CPS, czyli Cost Per Sale. Ta forma rozliczeń dotyczy konkretnej sprzedaży. Może to być sprzedaż pojedynczego produktu z reklamy lub linku partnerskiego, a może to być cała sprzedaż dla użytkownika, którego dostarczył wydawca reklamy.

CPM

CPM to skrót od słów Cost Per Mile i dotyczy on wyświetlenia reklamy 1000 razy. W przypadku tej reklamy nie jest istotne czy reklama zostanie kliknięta lub czy zostanie wykonana jakakolwiek inna akcja. Niezależnie od liczby kliknięć i innych zdarzeń CPM nie zmienia się w żaden sposób.

CPE

CPE, czyli Cost Per Engagement. Jest to płatność za reklamę poprzez zaangażowanie użytkownika. Może to być np. wykonanie konkretnej akcji w aplikacji.

Najczęściej zadawane pytania

Jak zoptymalizować CPC?

Wpływ na wskaźnik CPC ma bardzo wiele czynników. Dużo zależy od tego w jakim miejscu strony reklama się wyświetla, co jest na niej przedstawione, jaki jest jej rozmiar oraz kolory czy też jak brzmi tekst (o ile jest) zachęcający do kliknięcia. Warto bowiem wszystko sprawdzać i weryfikować, nawet wielokrotnie. Najlepiej robić to w formie testów.

Test CPC

W jaki sposób przeprowadzić taki CPC test i co z niego możemy wyczytać? Jedną z najlepszych możliwości porównań jest przeprowadzanie testów A/B. Wiąże się to z tym, że zmianie w obu badanych przypadkach podlega tylko jedna rzecz. Może to być np. zmiana koloru tła, zmiana zdjęcia (np. z uśmiechem lub bez albo zdjęcie kobiety, a podczas drugiego testu zdjęcie mężczyzny) czy też inne zdanie zachęcające do kliknięcia w reklamę.

Test A/B nie musi jednak dotyczyć wyłącznie kreacji reklamowej. Zmianie może podlegać np. miejsce umieszczenia reklamy. W takiej sytuacji grafika w całości zostaje taka sama, również jej wielkość, ale zmienia się położenie tej reklamy na stronie internetowej. Położenie bowiem może również mieć wpływ na wskaźnik kliknięć w jednostkę reklamową.

Jaka stawka CPC jest właściwa?

Jaki jest dobry, opłacalny CPC? W przypadku cen za kliknięcia tak naprawdę bardzo wiele zależy od branży, w której firma sprzedaje czy też świadczy usługi.

Jeżeli działa w jednej z drogich branż, które były wymienione powyżej, to tak naprawdę nawet kilka złotych za każde jedno kliknięcie może być wynikiem godnym pozazdroszczenia.

To samo dotyczy np. kredytów, tym bardziej kredytów hipotecznych. Jeżeli jesteś specjalistą ds. marketingu w banku i uda Ci się znaleźć wydawców reklam w cenie 1zł czy 2zł za pojedyncze kliknięcia, które będą przynosić rzeczywiście klientów to byłby naprawdę świetny wynik.

W tych branżach często kilka złotych za jedno kliknięcie to minimum, jakie trzeba zapłacić, aby odpowiedni ruch trafił na stronę internetową reklamodawcy.

Czy reklama w modelu rozliczeń CPC jest opłacalna dla firmy?

Czy taki model rozliczeń jest opłacalny i najwłaściwszy dla firmy? Być może, ale potrzebne do zweryfikowania tego faktu są testy i porównania do innych modeli reklamy.

We wspomnianej wyżej branży kredytów hipotecznych często działa model CPS, czyli Cost Per Sale, a więc płatność za sprzedaż. Banki lub pośrednicy takich kredytów na dom czy mieszkanie oferują niekiedy prowizję w granicach 1 – 1,5% wartości kredytu hipotecznego. Okazuje się więc, że za sprzedaż jednego tylko kredytu na kwotę 200.000zł wydawca reklamy może zarobić ok. 2000 – 3000zł. Być może zatem bankom bardziej opłaca się zapłacić taką kwotę za jednego rzeczywistego klienta, niż kilka złotych za każde kliknięcie w baner reklamowy czy link, ale przy którym nie ma żadnej pewności zakończenia transakcji podpisaniem umowy kredytowej.

Jeżeli chcesz dodać od siebie coś odnośnie CPC lub innych wskaźników reklam to serdecznie zapraszam do zrobienia tego w komentarzu 🙂 A może masz własne przemyślenia lub doświadczenia z tym związane, którymi chcesz się podzielić? Wówczas także bardzo zapraszam 😉

Jeżeli chcesz poczytać więcej na temat pozycjonowania stron internetowych oraz SEO to zapraszam do następujących artykułów:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *